پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229174
حاتمي‌کيا: من فيلمساز نظام‌ام/ شکايتم را به درگاه خدا مي‌برم /سيمرغ‌ها به پرواز درآمدند
تاریخ انتشار : 1396/11/23 09:51:18
نمایش : 1570
محمدمهدي حيدريان رئيس سازمان سينمايي گفت: فيلم‌هاي اجتماعي اين دوره، ضمن نگاه نقادانه به مسائل و معضلات جاري، هم از سياه‌نمايي هاي مرسوم فاصله گرفته‌اند و هم با بيان سينمايي حرفه‌اي‌تر و هنرمندانه‌تر اميدآفريني کرده‌اند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ آئين اختتاميه سي‌وششمين جشنواره فيلم فجر همزمان با آخرين روز نمايش مردمي جشنواره در مرکز همايش‌هاي برج ميلاد با پخش سرود جمهوري اسلامي ايران و قرائت آياتي از کلام‌الله مجيد آغاز شد. در اين مراسم که با اجراي رضا رشيدپور در حال برگزاري است، هنرمندان سينماي ايران به همراه مسؤلان سينمايي و اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس جمهور حضور دارند. 

نماهنگ جشنواره سي و ششم با اجراي موسيقي زنده همراه شد. 

رضا رشيدپور روي سن آمد و سخنان خود را با خوشامدگويي به حضار و هنرمندان آغاز کرد و از حضار خواست تا به  افتخار پرچم ايران و سينماي ايران و هنرمندان آن دست شايسته اي به مدت يک دقيقه ايستاده بزنند. وي گفت:در شبي ماندگار زير سقف آسمان تهران دور هم جمع شديم تا نشستن سيمرغ بر شانه هاي برگزيدگان جشنواره را شاهد باشيم.  اختتاميه اين دوره از جشنواره  همزمان با بعثت انقلاب ايران و ورود به چهل سالگي انقلاب است که خجسته باد. 

در ابتداي مراسم ابراهيم داروغه زاده دبير جشنواره فيلم فجر روي سن آمد و گفت: صحبت من شايد ربطي به جشنواره نداشته باشد. شهريور 59 را به ياد داريم دشمن به خاک کشور حمله کرد . هشت سال دفاع مقدس به طول انجاميد تا توانستيم دشمن را از سرزمين بيرون کنيم. در تهران موشک باران داشتيم و سختي هاي فراواني کشيديم و دشمن را از مرزها بيرون کرديم. در سال‌هاي اخير هم دولت خودساخته داعش را ايجاد کردند تا ايران را دچار مشکلات عديده کنند و وحدت و يکپارچگي را از ما بگيرند. اما با رشادت‌هاي جوانان اين مرز و بوم  در خارج از مرزها، مدافعان از ميهن دفاع کردند و شهدايي را در اين تقديم کرديم.به احترام  همه شهدا و خانواده‌هاي شهدا يک دقيقه ايستاده اين عزيزان را تشويق کنيم. 

عباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي روي سن مرکز همايش ها حاضر شدند و  خوشامد گويي به حضار و هنرمندان گفتند  و خيرمقدم به دکتر جهانگيري ابراز کردند و گفتند: سپاسگزارم از رئيس جمهور ايران که به مناسبت اين جشن بزرگ پيامي را تدوين و بنده را مامور به قرائت آن کرد.

پيام رئيس جمهور به شرح ذيل است: 

امروز، اهل نظر ديگر فرهنگ را فقط زيربنا يا صرفاً روبناي توسعة جوامع نمي­دانند. امروز، «فرهنگ» هم زيربنا و هم روبنا است. ما در جمهوري اسلامي ايران، فرهنگ را به عنوانِ مهمترين مقصد و غايتِ برنامه­‌هاي توسعه مي­‌شناسيم.

ظهور همزمان سه پديده: اينترنت، تلفن‌هاي همراه هوشمند، شبکه­‌هاي اجتماعي که جمع آنها سوداي غلبه بر نظام رسانه‌­اي و قلب و روح و فکر تمامي ساکنان کرة خاکي را دارند، دست‌­اندرکاران سينماي ما را بر آن مي­دارد تا به مثابه محتواي فکري و هنري، اين ابزار و امکانات را به کمال به خدمت بگيرند و سينماي مقتدرِ ما در اين عرصه، ابتکار عمل را در دست خود داشته باشد! عرصه­‌اي که جامعه در آن آگاهي خودش را جست‌وجو مي­کند. سينما امکان نقد و گفت­و­گو دربارة مسائل و موضوعات مهّم را براي گروه­‌هاي متنوع جامعه فراهم مي­کند و اين آغاز هر نوع بهبودي در زندگي و حيات سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي ماست.

مردم در عمقِ داستا‌‌‌‌‌‌ن­هاي سينمايي به دنبال زندگي، هويت، رؤياها، رنج­ها، شادي­ها و اميدهاي خود مي­گردند. شايد اين وجهِ سينما، از علل مهّم جذّابيّت‌­هاي مردمي­اش باشد. سينما مي‌­تواند چنين بستري را براي جستجوي جمعي – با هدفِ کمک به يافتنِ پاسخ­‌هاي مردمِ ما فراهم کند. سينمايِ ما هرگاه که به ايفاي چنين نقش و مسئوليتي نزديک شده، توانسته است به جاي تقليد، بر نوآوري­‌هاي خودش تکيه زَنَد و آوازه­اش را در جهان منتشر کند.

سينما يکي از کارآمدترين ابزار فرهنگي و هنري است که بشر امروز براي معرفي و انتقال پيام­ها و مواريث و دست­‌آوردهاي تمدنيِ خود کشف کرده است. امّا تمدني مي‌­تواند اميد به ماندگاري، باروري و بازتوليد ارزش‌­هايش داشته باشد که فرآيند انتقالِ توأم با ارتقاء خود را مديريت کند، آن را حياتي بداند، نسبت به نقاط قوت و ضعف خود از منظري استراتژيک، احاطه يابد و آني از تزريق «اميد» به جامعه غافل نشود.

سينماي ما بايد حوزة فرهنگي و تمدّنيِ خود را مجدداً بشناسد و در عين اينکه همواره «فرهنگ ديني و ملي » و «مسائل ايران» مهم­ترين محور و موضوعش است، به دنبال کسب سهمي هر چه فزون­تر از ميدان فرهنگ و هنر ديگر سرزمين­‌ها و نيز اقتصادِ جهانيِ صنعت تصوير باشد! براي نيلِ به اين منظور، بايد امکانات، قابليت‌­ها و ظرفيت­‌هاي ملّي و بين­المللي خود را هر روز ارتقاء بخشيم. در اين زمينه، توسعة نيروي انساني، توسعة سازماني، توسعة منابع سرمايه، توسعة فناوري، فراهم‌سازي زيرساخت­هاي حقوقي و تجهيزاتي، فعّال­شدن در صحنة ديپلماسي فرهنگي جهان، بِرندسازي، بازارسازي و توسعة خلاق بازار و سرانجام طراحي و تدوين استراتژي­هاي عرضة محصولات از مهم­ترين برنامه‌­هاي سينماي ايران ما خواهد بود. سينمايي که ديگر با مجموعه‌­اي از سالن­‌هاي نمايش تعريف نمي­شود، بلکه وب‌سايت­ها، شبکه­‌هاي اجتماعي و بسياري از تصويرافزارها که امکان پخش تصوير متحرک را دارا هستند، به نوعي در حيطه صنعت تصوير و سينما واقع مي­‌شوند. سينماي ما بايد با جذب انبوه جوانان با استعداد، خوش‌­قريحه و انديشمند از گسترة ايران­زمين، ريشه در خاک و سَر بر آسمان سايَد.

اشتغال­زايي عظيم سينما، توانمندي آن در ايجاد نشاط و اميد در جامعه و آموزنده بودن از ويژگي­هاي اين سينما است. سينماي ما با بيان علمي و هنري مشکلات جامعه و نقد سياست‌­ها، رويکردها و عملکرد دولت و مؤسسات تأثيرگذار جامعه، مي­تواند عامل پيشرفت، توسعه و رفع موانع پيش­روي جامعه باشد.

امام(ره) فرمودند: در جمهوري اسلامي همه بايد با انتقادها و طرح اِشکال­ها، راه را براي سعادت جامعه باز کنند (صحيفة نور، جلد 14، صفحه 24).

سينما با بيان و طرح مسائل و نظريات جديد مي­تواند جامعه را براي مواجهة با آنها آماده سازد. با رفتن به فضاهاي طبيعي و تاريخي سرزمين­مان و نيز بازتاب و معرفي هزاران رسم و واقعه آييني، ديني و ملّي به کمک پيشرفت صنعت گردشگري بشتابد و با نگاه دانش­بنيان باعث پيشرفت فناوري و توسعة استارت ­آپ­‌ها شود.

اين سينما قادر است آرامش رواني به جامعه ببخشد، به حفظ ثبات اجتماعي و التيام گُسست ­ها مرهم باشد، با­نشاط و نشاط ­آفرين باشد، قانون و اخلاق را که مؤلّفه­‌هاي تنظيم­‌کنندة روابط اجتماعي هستند، تحکيم بخشد، احساس امنيّت، استقلال و اقتدار ملي را تقويت کند، اما خود نيز بايد از امنيّت و آرامش خاطر دروني برخوردار باشد و جهان را عرصة پرواز خود بداند. من سينما را بخش مهمّي از راه‌­حل‌­هاي مسائل و مشکلات امروز و فرداي ايران و جوانان عزيزمان مي‌دانم و نه مشکل!

حسن روحاني 

رئيس جمهور  

22 بهمن 1396

پس از قرائت پيام رئيس جمهورتوسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي کليپ تصويري از روزهاي برپايي برگزاري جشنواره فيلم فجر پخش شد. 

رشيدپور دربخش ديگر مراسم تاکيد کرد: آقاي رئيس جمهور با هنرمندان حرف هاي زيادي داشتند بهتر است ايشان زودتر با اين عزيزان ملاقات کنند. 

حيدريان: فيلم‌هاي اجتماعي از سياه نمايي فاصله گرفته‌اند/ برپايي جشنواره مستقل فيلم اولي‌ها

محمدمهدي حيدريان رئيس سازمان سينمايي کشور با بيتي صحبت‌هايش را آغاز کرد و متني را قرائت کرد:

«تبريک و سلام بر مردمي که امروز در جشن آغاز چهلمين فجر انقلاب اسلامي پرچم اين نعمت چهل ساله را در نسيم نجواگر سرود جاودانه اين مرز پر گهر و اين سراي اميد در گستره‌ ايران زمين به اهتزاز در آورند و با درود بيکران به روح معمار خردمند انقلاب اسلامي و تبريک به مقام معظم رهبري در آستانه چهل سالگي اين انقلاب شکوهمند.

سلام و خير مقدم به هنرمندان و سينماگران ارجمند، به مسئولين و خدمتگزاران مردم، به معاون اول رئيس جمهور، به وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي، به نمايندگان و اعضاي محترم مجلس شوراي اسلامي، و نيز شوراي شهر، به همه اصحاب رسانه به ويژه رسانه ملي و خبرنگاران گرامي که با همراهي ايشان، فراگيري و شکوه اين دوره، بيش از پيش محقق و متجلي شد.
سلام و سپاس نثار همکاران تلاشگرم در سازمان امور سينمايي کشور و دبيرخانه جشنواره ملي فيلم فجر.
سلام بر همه شما که آمده‌ايد تا با هم ورق زرين ديگري را بر کارنامه سينماي پر افتخار سرزمينمان بيافزاييم.
به رغم رشد سيصد درصدي اقبال شما به ديدن فيلم‌ها، هنوز تا کسب سهمي  درخور از اوقات شما راهي دراز در پيش داريم. اما مردم ما در همه جاي ايران بايد به سينما بروند و اين بر عهده ما و همراهي و پشتيباني ساير مسئولين در دولت و مجلس است که هر چه زودتر امکان تحقق عدالت فرهنگي را در اين عرصه فراهم سازند.
طبق آمار سي کشور در جهان صاحب صنعت توليد فيلم هستند و کشور ما در اين ميان جايگاهي مطلوب دارد. اما ما بايد سهم خود را از جغرافياي فرهنگي و طبعاً از اقتصاد ده‌ها ميليارد دلاري صنعت تصوير بيش از پيش مطالبه کنيم. بايد براي تحقق آينده مطلوب به کمک سينما در عرصه‌هاي مختلف، خلق فرصت کنيم. اين خلق فرصت‌ها، ايجاد جريانات اجتماعي مي‌کند که به طور طبيعي آسيب پذيري و غافلگيري  ما را در عرصه‌هاي سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و حتي امنيتي به حداقل مي‌رساند.
لازمه اين کار پايداري تصميم‌هاي کلان و ثبات در سياست‌هاست که به ياري خدا و مشارکت صاحبان هنر و انديشه برنامه جامع سينما تهيه شده و من بعد چارچوب تصميمات اجرايي را تعيين و تنظيم مي‌کند.
آثار عرضه شده در سي‌و ششمين دوره جشنواره فيلم فجر، حکايت از آن دارد که اين سينما حرکت خود را به سوي حرفه‌اي تر شدن، به خوبي استمرار بخشيده است و اين پيام را به مخاطبين خود مي ده که سينماي ما زنده است، چون جامعه ما زنده است و سينمايي به‌روز را طلب مي‌کند.
حضور فيلم‌هاي خوش ساخت با مضامين اجتماعي ، کمدي، دفاع مقدس و مقاومت، در قالب‌هاي داستاني، انيميشن و مستند- مجموعه متنوعي را به جامعه عرضه داشت که اميد به آينده درخشان اين سينما را بيش از پيش نمايان مي‌سازد. فيلم‌هاي اجتماعي اين دوره، ضمن نگاه نقادانه به مسائل و معضلات جاري، هم از سياه‌نمايي هاي مرسوم فاصله گرفته‌اند و هم با بيان سينمايي حرفه‌اي‌تر و هنرمندانه‌تر اميدآفريني کرده‌اند.
کسي از ديدن فيلم‌هاي کمدي خجالت‌زده نمي‌شود.فيلم‌هاي کمدي اين دوره را خوش ساخت و محترمانه-در عين پرداختن به موضوعات فرهنگي، سياسي و اجتماعي مي‌يابيم. فيلم‌هاي«دفاع مقدس» نگاه و تاريخچه بديعي را به مردم- خاصه جواناني که آن روزها و آن واقعه خطير را نديده‌اند- با هنرمندانه‌ترين بيان و فني‌ترين وجوه، عرضه کرده‌اند. در موضوع دشوار «انيميشن» نيز توانسته‌ايم تا بخش عظيمي از عقب ماندگي تاسف‌بار  خود از جهان انيميشن را جبران و راه ده-پانزده ساله‌اي را جهش‌وار با موفقيت طي کنيم و به مرزهاي استاندارد جهاني بسيار نزديک شويم. در موضوع فيلم‌هاي سينمايي موصوف به «مقاومت» نيز مضمون تازه‌اي را تجربه مي‌کنيم که بايد شاهد آثار آن، هم در افق پيش روي سينماي کشورمان و هم در سطح سينماي جهان باشيم.
اما جوانان و فيلم‌ اولي‌هاي اين دوره، هم حرفه‌اي وارد صحنه شده‌اند و توقع جامعه سينمايي و مخاطبين را از خود، ارتقاء بخشيده‌اند. سينماي آينده ايران سينمايي است متکي به نيروي جوان و ذهن خلاق آنان. به ياري پروردگار، برآنيم تا از سال آينده جشنواره مستقل فيلم‌هاي اول را نيز برپا کنيم.
از منظر برنامه‌ريزي و سياست‌گذاري، نکته بسيار مهم در اين باره اين است که رشد سينماي ما در تمامي ابعاد آن صورت گرفته است و منحصر به يک بخش از اين صنعت و هنر بزرگ نبوده. اين‌ها پيش درآمد است، اميدوار کننده است، اما کافي نيست.
اين سينمايي قدرتمند بيش از پيش با احساس مسئوليت اجتماعي وارد عرصه‌ها و شئون اجرايي کشور خواهند شد. تلاش خواهد کرد تا با پرهيز از تنش‌ها، مانع فرسايش فرهنگي و اجتماعي جامعه شود و در صدد خواهد بود تا از طريق بازخواني مجدد نقش نهادهاي اصلي توليد کننده ارزش در جامعه، مرجعيت «فرهنگي» را احياء کند و ظرفيت‌هاي خود را براي گفت‌وگوي درون تمدني و نيز با جامعه جهاني ارتقاء بخشد.

طبعاً چنين سينمايي با نگاه به آينده و نقد عالمانه-منصفانه و در چارچوب منافع ملي مي‌رود تا «کابوسهاي» آفريده شده براي جوانان را به «اميد» و «اميدواري» تبديل کند. کابوس زدگي، دشمن خلاقيت، نشاط، کار و تلاش، ايده و ابتکار و هر گونه انگيزه بهبود است. درست برعکس «اميد» و «اميدواري».

اگر ما «اميد» در جامعه نيافرينيم، مرتباً آن را بازتوليد نکنيم و براساس آن، آينده خود را  ترسيم و معنا ننماييم، يقين بدانيد روز بيگانگان براي جامعه ما، آينده مطلوب‌شان را تعريف، القاء و ترسيم خواهند کرد. 
تمامي دست‌اندرکاران صنعت تصوير کشور آماده‌اند و پرتوان به پيش خواهند رفت و از سرزنش‌هاي خارهاي مغيلان، غم به قلبشان راه نمي‌دهند و اين فرموده رهبري معظم انقلاب را ره توشه خود ساخته‌اند که: «سينما کليد پيشرفت کشور به ميزان زيادي دست شما سينماگران است.» والسلام»

   
22 بهمن 1396 - 19:11

در بخش ديگر مراسم رضا رشيدپور به جمشيد مشايخي اشاره کرد و گفت: از استاد مشايخي تشکر مي کنم که به سينماي ايران پيام داديد . سينماي ايران براي شما آرزوي سلامتي دارد. 

در ادامه کليپي از فيلم هاي جشنواره سي و ششم فيلم فجر روي پرده رفت و نماهنگي  داوران اين دوره جشنواره را معرفي کرد.

رسول صدرعاملي روي سن آمد تا سيمرغ فيلم کوتاه جشنواره را اهداء کند. بهترين فيلم کوتاه براي فيلم «حيوان» به بهمن و بهرام ارک اهداء شد. 

ارک گفت: به بچه هاي فيلم‌هاي کوتاه، مدرسه ملي توجه کنيد اتفاقات خوبي خواهد افتاد. 

نامزدهاي بهترين جلوه‌هاي ويژه بصري:

- بمب، يک عاشقانه/ محمد لطفعلي
- به وقت شام/ سيدهادي اسلامي
- تنگه ابوقريب/ حسن ايزدي، جواد مطوري، محمد برادران، محسن خيرآبادي
- چهارراه استانبول/ فريد ناظر فصيحي
- سرو زير آب/ محمد خاکزاد
- ماهورا و لاتاري/ سينا قويدل

بهرام بدخشاني براي اهداء سيمرغ بلورين اين بخش روي سن آمد.

سيمرغ بلورين بهترين جلوه هاي بصري به فريد ناظرفصيحي(چهارراه استانبول) اهداء شد.

ناظرفصيحي گفت: تشکر مي کنم از داوران از آقاي مصطفي کيايي تشکر مي کنم امروز تولد ايشان است. هيجان زده هستم. فکر مي کنم اين جايزه کار ما را سخت‌تر مي کند. 

نامزدهاي بهترين جلوه‌هاي ويژه ميداني:

بمب، يک عاشقانه / عباس شوقي
به وقت شام / محسن روزبهاني
تنگه ابوقريب / محسن روزبهاني
سرو زير آب / محسن روزبهاني
ماهورا / حميد رسوليان

حسن خجسته براي اهداء سيمرغ‌هاي اين بخش به روي سن آمد. سيمرغ بلورين جلوه هاي ويژه ميداني به محسن روزبهاني (تنگه ابوقريب) اهداء شد . فرزند روزبهاني سيمرغ را دريافت کرد و  گفت: به نيابت از ايشان آمدم و از قول ايشان از تک تک بچه ها تشکر مي کنم . ما در اين فيلم هيچ کمبودي نداشتيم و به استانداردهاي جهاني نزديک بوديم. 

  • نامزدهاي بهترين چهره‌پردازي:

 تنگه ابوقريب/ سعيد ملکان
 چهارراه استانبول/ عباس عباسي
 دارکوب/ فاطمه و زهرا کمالي
 شعله ور/ مهرداد ميرکياني
 کاميون/ بابک اسکندري

خسرو دهقان به روي صحنه آمد و جايزه اين بخش را اهداء کرد. سيمرغ بلورين بهترين چهره‌پردازي به سعيد ملکان (تنگه ابوقريب) تعلق گرفت. 

سعيد ملکان پس از دريافت جايزه گفت: تشکر مي کنم که بازيگران فيلم «تنگه ابوقريب» اين گريم‌هاي سنگين را تحمل کردند. اين جايزه را تقديم مي کنم به مجريان گريم آقاي کلاهدوز، علمداري و خداپرست. تشکر مي کنم از هيات داوران جشنواره فيلم فجر. 

  • نامزدهاي بهترين طراحي صحنه:

 بمب، يک عاشقانه / محسن شاه ابراهيمي
 تنگه ابوقريب/ محمدرضا شجاعي
 دارکوب/ آيدين ظريف
 سرو زير آب/ عباس بلوندي
 سوءتفاهم/ کيوان مقدم

فرشته طائرپور براي اهداء سيمرغ اين بخش به روي سن آمد. سيمرغ بلورين بهترين طراحي صحنه به عباس بلوندي (سرو زير آب) اهداء شد. 

عباس بلوندي گفت: تشکر مي کنم از هيات داوران، من اين سيمرغ را به همه بچه‌هاي سروزير آب و همکارانم در انجمن طراحان صحنه تقديم مي کنم. 

  • نامزدهاي بهترين طراحي لباس:

 بمب، يک عاشقانه/ سارا خالدي زاده
 خجالت نکش/ رعنا اميني
 سوءتفاهم/ سارا سميعي
 شعله ور/ سوسن نوروزي
 مغزهاي کوچک زنگ زده/ مارال جيراني

کمال تبريزي براي اهداء سيمرغ بلورين اين بخش به روي سن آمد. سيمرغ بلورين بهترين طراحي لباس به سارا خالدي زاده (بمب يک عاشقانه) تعلق گرفت. 

خالدي زاده گفت: تشکر از هيات داوران و توجه شان. از گروه خوب فيلم بمب يک عاشقانه تشکر مي کنم . تشکر از آقاي شاه ابراهيمي عزيز و همکارانم در پروژه از جمله آقاي معادي و کلاري. 

  • نامزدهاي بهترين صداگذاري:

 امپراطور جهنم
 به وقت شام/ عليرضا علويان
 تنگه ابوقريب/ اميرحسين قاسمي
 شعله ور/ بابک شکيبا
 مغزهاي کوچک زنگ زده/ عليرضا علويان

محمدرضا فروتن براي اهداء جايزه بهترين صداگذاري روي صحنه آمد. سيمرغ بلورين بهترين صداگذاري به عليرضا علويان (به وقت شام و مغزهاي کوچک زنگ زده) اهداء شد. 
عليرضا علويان گفت: از ابراهيم حاتمي کيا عزيز و هومن سيدي تشکر مي کنم . از بهروز شعيبي، مصطفي کيايي عزيز، سهيل بيرقي که فيلم هايشان را به من سپردند. از آقايان خزاعي و سعدي تشکر مي کنم . گروه خوبم در استوديو سپاسگزارم. بچه هاي سخت کوش تهراني از جمله عليرضا ممنونم. از هيات داوران سپاسگزارم با اين که سال گذشته براي تشکرم کلي حرف شنيدم. از پژمان لشکري پور هم تشکر مي کنم .
 
  • نامزدهاي بهترين صدابرداري:

- بمب، يک عاشقانه/ ايرج شهزادي
- به وقت شام
- تنگه ابوقريب/ رشيد دانشمند
- سوءتفاهم / مهران ملکوتي
- مغزهاي کوچک زنگ زده/ مهران ملکوتي

سيمرغ بلورين بهترين صدابردار به رشيد دانشمند (تنگه ابوقريب) اهداء شد. 

دانشمند گفت: سلام از يدالله نجفي ياد مي کنم که دوسالي است که بين ما نيست. بهرام توکلي و سعيد ملکان به من اعتماد کردند. از اميرحسين قاسمي متشکرم و همچنين مادرم . 

  • نامزدهاي بهترين موسيقي متن:

 به وقت شام/ کارن همايونفر
 بمب، يک عاشقانه/ الني کايندرو
 تنگه ابوقريب/ حامد ثابت
 دارکوب/ بهزاد عبدي
 شعله ور/ سهراب پورناظري
 عرق سرد/ کارن همايونفر

سيمرغ بلورين بهترين موسيقي متن به کارن همايونفر (به وقت شام) اهداء شد . 

همايونفر گفت: خوشحالم . از هيات داوران تشکر مي کنم . از آقاي حاتمي کيا تشکر مي کنم . هر بار با ايشان کار مي کنم مي فهمم سينماگر و آهنگسازم. جايزه بيشتر متعلق به حاتمي کيا است و براي کساني که جانشان را مي دهند که به راحتي جشن با شکوه برگزار کنيم.

نامزدهاي بهترين تدوين:

 به وقت شام/ مهرداد خوشبخت
 دارکوب/ فرزاد هوتن
 عرق سرد/ بهرام دهقاني و محمد نجاريان
 کاميون/ مصطفي خرقه پوش
 مغزهاي کوچک زنگ زده/ مهدي سعدي

سيمرغ بلورين بهترين تدوين به بهرام دهقاني و محمد نجاريان (عرق سرد) اهداء شد. 

بهرام دهقاني گفت: قرار است چون بزرگترم صحبت کنم. من بايد تشکر کنم از مجموعه همکاران در فيلم «عرق سرد» به خصوص سهيل بيرقي عزيز با سختي زياد فيلم را به جشنواره رساند. اميدوارم کمتر اذيت بشود و فيلمش را نمايش دهد. قدرداني مي کنم از باران کوثري عزيزم که سي و چند سال پيش تولدش را سر فيلمبرداري جشن گرفتيم اگر ايشان نبود اين فيلم به اين خوبي نمي شد. 

  • نامزدهاي بهترين فيلمبرداري:

 بمب، يک عاشقانه/ محمود کلاري
 تنگه ابوقريب/ حميد خضوعي ابيانه
 سرو زير آب/ عليرضا زرين دست
 عرق سرد/ فرشاد محمدي
 مغزهاي کوچک زنگ زده/ پيمان شادمانفر

سيمرغ بلورين بهترين فيلمبرداري به عليرضا زرين دست (سرو زير آب) اهداء شد. 

عليرضا زرين دست گفت: از هيات داوران تشکر مي کنم. تشکر ويژه از حامد حسيني تهيه کننده و محمدعلي باشه آهنگر که فيلم را ساختند و مرا دعوت براي فيلمبرداري کردند. 

سيمرغ بلورين بهترين فيلم از نگاه هنر و تجربه به فيلم «مغزهاي کوچک زنگ زده» به کارگرداني هومن سيدي اهداء شد. 

هومن سيدي گفت: سلام عرض مي کنم خدمت حضار محترم. اصلا نمي دانستم اين جايزه وجود دارد سپاسگزارم. بارها شنيديد که مي گويند جايزه ام را از مردم گرفتم. از شما سپاسگزارم. 

سيمرغ بلورين بهترين فيلم اول به فيلم «خجالت نکش» به کارگرداني رضا مقصودي اهداء شد. 

رضا مقصودي گفت: هومن جان من هم غافلگير شدم نمي دانستم اين جايزه وجود دارد. نکته اي که بايد بگويم از احمد مهرانفر به خاطر زحمتي که کشيد تشکر کنم . براي اين نقش بسيار زحمت کشيد. 

ابراهيم داروغه زاده روي صحنه آمد و از داوران براي تمام روزهاي پر کار جشنواره تشکر کرد .

رشيدپور از خانواده شهيد معز غلامي را روي صحنه دعوت کرد و اهالي برج ميلاد براي اداي احترام به خانواده بزرگوار شهدا ايستادند و حاتمي کيا پدر شهيد را در آغوش گرفت. خانواده شهيد غلامي ، مرتضي شعباني تهيه کننده به همراه دبير جشنواره لوح تقدير به بانوي خبرنگار مستند «زناني با گوشواره‌هاي باروتي» به کارگرداني رضا فرهمند اهداء شد. لوح تقدير به نورالحلي خبرنگاري که صداي مظلوم مردم از ظلم داعش بود، اهداء شد. 

در بخش ديگر مراسم اجراي موسيقي زنده «ايران» توسط سالار عقيلي به همراه گروه نوازنده در آئين اختتاميه جشنواره فيلم فجر انجام شد. 

عقيلي پس از اجراي قطعه ايران گفت: اين قطعه توسط زرين تنظيم شده و شعر اين قطعه زيبا توسط زنده ياد افشين يداللهي سروده شده بود. 

عقيلي گفت: همانطور که مي دانيد در آستانه نوروز 96 يکي از هنرمندان خوب کشورمان در عرصه شعر و ترانه افشين يداللهي را از دست داديم و قطعه اي که تقديم مي کنم «خون و غزل» است که جزء آخرين کارهاي ما بود. هر وقت اين کار را اجرا مي کنم تعجب مي کنم؛ گويا ايشان ميدانسته که در آستانه نوروز و بهار از دنيا مي رود . زيرا در بيتي از غزل مي فرمايد: زمستان اگر هرچه سرد و سياه به باران تير تو تن مي‌دهم/ به روياي خورشيد و شوق بهار سرم را به باد وطن مي‌دهم

رضا رشيدپور در بخش ديگر مراسم اعلام کرد که در بخش‌هايي تعداد ۲ سيمرغ بلورين اهداء خواهد شد و کارگردان‌ها با هماهنگي دبير جشنواره تصميم گرفتند و دو سيمرغ اهداء خواهد شد. 

نامزدهاي بهترين نقش مکمل زن:

 سحر دولتشاهي/ عرق سرد
 سحر دولتشاهي/ چهارراه استانبول
 ليلي رشيدي/ عرق سرد
 نگار عابدي/ دارکوب
 هدي زين العابدين/ عرق سرد

سيمرغ بلورين بهترين نقش مکمل زن به سحر دولتشاهي (چهارراه استانبول و عرق سرد) اهداء شد.

سحر دولتشاهي گفت: ممنونم از هيات داوران ، از مصطفي کيايي سپاسگزارم که براي بار سوم به من اعتماد کردند. آقاي بيرقي هر ۵ بازيگر اصلي فيلم کانديد شدند عجب کارگرداني. اميدوارم اين جشنواره فجر جشن واقعي اهالي سينما باشد، محل تجديد ديدار هنرمندان باهم هستند و از کارهاي هم کيف کنيم. جشنواره پر از همدلي و دلخوري ها کمتر شود. 


نامزدهاي بهترين نقش مکمل مرد:
 پژمان جمشيدي/ سوءتفاهم
 جمشيد هاشم پور/ دارکوب
 سيامک انصاري/ بمب، يک عاشقانه
 فرهاد اصلاني/ مغزهاي کوچک زنگ زده
 مسعود کرامتي/ چهارراه استانبول
 نويد پورفرج/ مغزهاي کوچک زنگ زده

سيمرغ بلورين بهترين نقش مکمل مرد به جمشيد هاشم‌پور (دارکوب) اهداء شد. 

دختر هاشم پور براي دريافت سيمرغ پدر به صحنه آمد و گفت: ممنون از هيات داوران و همه دوستان. 

نامزدهاي بهترين بازيگر نقش اول زن:

 سارا بهرامي/ دارکوب
 باران کوثري/ عرق سرد
 شبنم مقدمي/ خجالت نکش
 ماهور الوند/ چهارراه استانبول
 مهناز افشار/ دارکوب
 هانيه توسلي/ سوء تفاهم

سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول زن به سارا بهرامي (دارکوب) اهداء شد. 

سارا بهرامي گفت: اين سيمرغ خيلي برايم ارزشمند است. متشکرم از هيات داوران که مرا تشويق کرديد. از بهروز شعيبي و محمود رضوي تشکر مي کنم که اين نقش را به من داديد. از تک تک دوستانم در فيلم دارکوب تشکر مي کنم که هر کدام نبودند من اينجا نبودم. همه دوستاني که من را تشويق کردند و حمايت کردند. تشکر از  آزيتا ايرايي و حسين تراب نژاد که شاه نقش براي من نوشتند. تشکر از امين حيايي که خيلي پارتنر خوبي بودند . آقاي حيايي شما درست مي‌گوييد هر کسي نردبان خودش را دارد. سيمرغ بلورينم را با عشق و افتخار به خانواده عزيزم تقديم مي کنم. 

نامزدهاي بهترين نقش اول مرد:

 امير جديدي/ تنگه ابوقريب و عرق سرد
 امين حيايي/ شعله ور
 بابک حميديان/ سرو زير آب
 رضا عطاران/ مصادره
 سعيد آقاخاني/ کاميون
 نويد محمدزاده/ مغزهاي کوچک زنگ زده

ديپلم افتخار بهترين بازيگر نقش اول مرد به امين حيايي (شعله ور) اهدا شد. سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد به امير جديدي (تنگه ابوقريب و عرق سرد) اهداء شد.

امير جديدي گفت: سلام و عرض ادب . از صميم قلبم خوشحالم تشکر مي کنم از اساتيدم، هيات داوران و مردم عزيز که به من لطف دارند. دست همه را مي بوسم . از عوامل فيلم هايم تشکر مي کنم دست تک تک‌شان مي بوسم، سهيل بيرقي ، آقاي توکلي، آقاي ملکان تشکر مي کنم. اميدوارم بتوانم اين راه را به خوبي ادامه بدهم.

نامزدهاي بهترين فيلمنامه:

 بمب، يک عاشقانه/ پيمان معادي
 سرو زير آب/ محمدعلي باشه آهنگر
 شعله ور/ حميد نعمت الله
 کاميون/ کامبوزيا پرتوي
 مغزهاي کوچک زنگ زده/ هومن سيدي

در اين بخش دو سيمرغ بلورين  اهداء مي شود. سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه به کامبوزيا پرتوي (کاميون) اهداء شد. 

کامبوزيا پرتوي گفت: امشب داورها را دعوت کردم شام خانه ما  بيايند. داوران بازي خوب آقاي آقاخاني را نديدند و دعوتم را پس مي‌گيرم. از آقاي آقاخاني خواهش مي کنم روي صحنه بيايند با اجازه داوران جشنواره فيلم فجر. 

آقاخاني روي صحنه آمد و کامبوزيا پرتوي سيمرغ بلورينش را به سعيد آقاخاني اهداء کرد. 

پرتوي گفت: اين فيلمنامه سومين جايزه خود را کسب کرد و با دست و دل باز اين سيمرغ را به آقاي آقاخاني دادم. 

آقاخاني گفت: اين قدر بازيگران خوب بازي کردند که داوري‌ها سخت بود، تشکر مي کنم از آقاي پرتوي که لطف کردند و سيمرغ به من دادند. 

سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه به هومن سيدي (مغزهاي کوچک زنگ زده) اهداء شد. 

هومن سيدي گفت: بسيار سپاسگزارم. کم کم فکر مي کردم جشنواره را اشتباه آمدم. نويد محمدزاده، فرهاد اصلاني فوق العاده ايد. سعيد سعدي درجه يک هستيد، از هيات داوران سپاسگزارم. 

جايزه ويژه هيات داوران جشنواره سي و ششم فيلم فجر به پيمان معادي براي  فيلم «بمب يک عاشقانه» اهداء شد. 

پيمان معادي گفت: سلام مي کنم خدمت مردم. خسته نباشيد به هيات داوران بسيار جايزه ارزشمندي است براي من . از احسان رسول اف تهيه کننده فيلم تشکر مي کنم . 

عباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و محمدمهدي حيدريان رئيس سازمان سينمايي براي جايزه بهترين کارگرداني به روي صحنه آمدند. 

نامزدهاي بهترين کارگرداني:

به وقت شام/ ابراهيم حاتمي کيا
تنگه ابوقريب/ بهرام توکلي
دارکوب/ بهروز شعيبي
سرو زير آب/ محمدعلي باشه آهنگر
کاميون/ کامبوزيا پرتوي
مغزهاي کوچک زنگ زده/ هومن سيدي

در اين بخش هم دو سيمرغ بلورين اهداء مي شود. سيمرغ بلورين بهترين کارگرداني به ابراهيم حاتمي کيا براي فيلم به وقت شام اهداء شد. 

سيمرغ بلورين بهترين کارگرداني به بهرام توکلي براي فيلم تنگه ابوقريب اهداء شد. 

ابراهيم حاتمي کيا گفت: سلام عرض مي کنم . ممنونم از محبت عزيزان از داوران عزيز من فيلمساز وابسته ام . فيلمساز اين نظام ام . فيلمسازي هستم که افتخار مي کنم از کساني صحبت مي کنم سي سال است که روي اين سن رفت و آمد دارم. دلم مي خواهد از بچه هاي سازمان اوج تشکر کنم . دوستاني که زحمت مي کشند که واژه سربازان گمنام امام زمان را به آن ها داد. متاسفم که مي شنوم برخي از همکاران . من افتخار مي کنم فيلمي ساختم درباره مدافعان حرم. افتخار مي کنم که براي ساختن اين فيلم از عزيزي مثل حاج قاسم سليماني جايزه گرفتم. افتخار مي کنم از بچه هاي سپاه که زحمت کشيدند و امثال من را رشد دادند. بابت 

تشکيلات وزارت کار تبديل شود و کارآفريني کردم . عوامل فيلم کنار ما رزق امثال رضا رشيدپور واژه هايي مي سازند که در سازمان صدا  و سيما باب مي شود. اعتراض مي کنم به تلويزون ژهل بار يا سي بار پشت هم . افرادي دعوت کند که دفاع از اين نوع نگاه کنند از اپزيسيون تبديل مي شوند از مسئولين شبکه سه و دو شکايتم را به خدا مي برم بابت رفتار زشت شان در اين مدت که با فيلم روا داشتند. 

من براي به وقت شام گريستم. اف به وقت شام فيلم کمدي است. من غصه مي خورم در جايي هستم که اينجا نگاهداري از بچه هايي به وقت شام است. هيچ کدام به عنوان سوژه من اين لجبازي را به خدا شکايت مي برم. اين نگاه نگاه زشتي است براي اين مملکت. 

رشيدپور گفت: آقاي حاتمي کيا براي من عزيز هستند و هرچه به من گفتند روي چشم جا مي دهم و از ايشان ممنونم حتي اگر مخالفتي داشته باشم. متشکرم از اظهار لطف ايشان. بابت نقدهاي ايشان متشکرم. 

بهرام توکلي گفت: از هيات داوران تشکر مي کنم . از سعيد ملکان تشکر مي کنم . تشکر از گروه کارگرداني بدون حضور کارگرداني درجه يک کار مطلوب حاصل نمي شود. 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html